Datadriven marknadsföring är ett måste.

Jan 15, 2024

Datadriven marknadsföring skapar resultat

När det kommer till att optimera ett företags marknadsföring är data en ovärderlig tillgång. Genom att använda tillgänglig data kan ni träffa rätt målgrupp vid rätt tidpunkt och maximera resultatet. Ett exempel som vi använder framgångs rikt är olika köpintentioner, "in-market" för att styra våra kunders kamapnjer.

Köpintention - visa företagets annonser mot intresserade kunder

"In-market" data är ett tydlig och bra segmentering som hjälper företag att identifiera potentiella kunder som aktivt letar efter produkter eller tjänster som ni erbjuder. Det kan vara allt från "in-market bilar" där ni når ut till personer som letar efter ett nytt fordon, till "in-market leksaker" där ni engagerar potentiella kunder som söker leksaker eller barnprodukter. Genom att använda "in-market" data kan ni anpassa ert budskap för att träffa dessa kunder när de är mest benägna att agera.

Exempel på hur dessa köpintentioner kan vara relevanta;

In-market bilar: Bilföretag bör använda sig av styrningen "in-market Bilar" för att rikta er marknadsföring mot personer som nyligen har visat intresse för att köpa en bil. Detta kan inkludera personer som söker efter bilar online, besöker bilhandlare eller jämför olika bilmodeller. Genom att nå ut till dessa potentiella kunder med relevanta erbjudanden och information kan ni öka era chanser att omvandla dem till kunder. Med rätt köpplattformar kan man då synas mot denna målgrupp på alla Sveriges största siter och den trafik men drar in kan man därefter skapa målgrupper att rikta annan typ av marknadsföring mot.

Ett annat exempel är "In-market leksaker", Superintressant styrning för företags som säljer leksaker eller andra barnprodukter. Med denna styrning när man ut till föräldrar och vårdnadshavare som aktivt letar efter leksaker för sina barn. Genom att förstå deras behov och preferenser kan ni skapa kampanjer som tilltalar just den här målgruppen och öka er försäljning.

Maximera datan genom kombination med företagets egen förstapartsdata

För att vässa er målinriktning ännu mer kan ni kombinera plattformarnas "in-market" data med era egna förstapartsdata. Detta ger er möjlighet att skapa overlap-reports och lookalike kampanjer. Med overlap-reports kan ni identifiera om det finns gemensamma segment mellan er egen data och plattformarnas "in-market" data, vilket kan ge er värdefull insikt om era befintliga kunders beteende och intressen. Lookalike-kampanjer innebär att ni kan hitta nya kunder som liknar era befintliga kunder, vilket kan öka ert kundunderlag och därmer er försäljning.

Att använda tillgänglig data för att styra era kampanjer är inte bara smart, det är också kostnadseffektivt och resultatdrivet. Genom att utnyttja "in-market" data och kombinera den med er egen förstapartsdata kan ni skapa kampanjer som verkligen träffar rätt målgrupp och genererar önskade resultat.

Vill ni veta mer om hur vi på Aied Marketing kan hjälpa er att dra nytta av dessa strategier och maximera era kampanjers effektivitet? Kontakta oss så berättar vi gärna mer om våra tjänster och expertis.